CRUISE 2016/2017 · 24.07.2016 Adios Cambrils!

Vor gut einem Jahr hatten wir Entropy von unserem Händler Hermanos Guasch Embarcaciones übernommen. Die Zeit verging wie im Flug: so viele Dinge mussten seitdem eingebaut, umgebaut und beschafft werden! Irgendwann war alles wirklich Wichtige erledigt (das weniger Wichtige landet auf einer von diesen Listen, die immer länger werden...) Leichte Melancholie macht sich bei uns breit, als wir in den letzten Tagen vor der Abfahrt durch das schöne Cambrils schlenderten. Wir hatten gar nicht...

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 20.06.2016 Logo!

Trotz all der Arbeit: Entropy verdiente Ihr neues Logo zu tragen. Nach gründlicher Reinigung ging es daran, in einem kleinen Boot stehend den 2 m breiten Folienplott unfallfrei und halbwegs gerade am Bootsrumpf anzubringen. Die Aktion dauerte zu zweit mehrere Stunden.

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 17.06.2016 Verpackungskünstler

... musste aus dem Auto auf's Boot. In dieses Auto ging buchstäblich kein Blatt Papier mehr. Sogar im Beifahrerraum stand noch eine Kiste mit Büchern, und eine Abdeckplane mussten wir zuhause lassen, weil einfach kein Platz mehr war.

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 15.06.2016 Materialtransport

In den letzten Monaten hat sich eine Menge Ausrüstung angesammelt, die aufs Schiff muss. Unter anderem unser Parasailor (Vorwind-Segel, ähnlich einem Spinnaker), Leinen, Schäkel, Ersatzteile für die Maschine, Reparatursets für GFK und Gelcoat, nautische Karten und Bücher, Notfallausrüstung, medizinische Ausrüstung, Propangasflaschen für den Herd, Pantry-Ausstattung, Drogerieartikel, Schlechtwetterbekleidung, Schwimmflossen, Tauchausrüstung, 7 leere Dieselkanister und so weiter und so...

ENGINEERING · 31.10.2015 High Performance Alternator Installation

As previously described, we intended to replace the old alternator with a high performance model which can withstand extended periods of high loads (the LiFePO4 bank will absorb any current you throw at it, overloading most standard alternators quickly) and also produces as much energy as possible to allow us recharging our battery quickly. After some research and excellent consulting from Richard (RJS Marine) we decided to try the Balmar AT165 alternator (the red component), a very nice design...

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 30.10.2015 Schiffstaufe

So gut unser Boot uns gefällt, ihr alter Name ging echt sowas von gar nicht. Eine Umbenennung war fällig... Nun sagt man, es bringe Unglück, ein Schiff umzutaufen. Bei der Recherche, wie eine solche Zeremonie - sollte man es denn doch tatsächlich wagen wollen - abzulaufen hat, lernten wir auch, wieso das so ist: In früheren Zeiten, als Piraterie ein noch größeres Problem als heute war, wurden gekaperte Boote von den Seeräubern kurzerhand umbenannt, indem oft der Name einfach übermalt...

 

EQUIPMENT   ·   19.08.2015  Jambo - The best anchor we ever used

During our first tour with Entropy it became obvious that its original 18 kg Delta anchor was, let's say, sufficient for cruising. It was clearly not safe enough for a one year offshore cruise. Once we returned, we starting researching options for a heavier and possibly different anchors. We also wanted a second anchor as backup and for dire situations where two anchors are required. After reading countless of posts and articles about anchors, checking on reviews and watching videos on Youtube...

ENGINEERING · 05.08.2015 Designing a LiFePO4 Battery System Part 4 - Real world implementation

The 16 individual Winston 100 Ah cells will have to be arranged and fixed in the form of a battery block in order to prevent unwanted movement during passage or worse in case of capsizing. This image was taken during a dry run for checking the available space in the battery compartment before the necessary parts were ordered. Requirements: physically constrain movement of the cells, prevent battery pack from unwanted movement in rough seas, and also prevent block from falling apart if capsizing...

ENGINEERING · 25.06.2015 Lead Acid Battery Bank Failure

Our first trip with out new boat was totally exciting. We took her out to a two week vacation on the Balearic Islands. Apart from just enjoying our first trip on our new boat one of the primary goals was to measure our energy consumption when at anchor and during passage. In order to get accurate numbers, we had to simulate the real world scenarios, and that meant leaving the fridge unit on all the time (during measurement) and also running all instruments, lights and autopilot when cruising....

ENGINEERING · 04.06.2015Portable Battery Pack

When designing the electrical system for Entropy it became clear that we need a backup BMS module in case the main installation fails. In addition we were interested in avoiding the traditional gasoline driven outboard for our dinghy. The decision was taken quickly: let's go electrical! To run an electric outboard one needs a compact, portable power source. The ideas was born to use roughly the same design as in the main battery bank and build a mini version in a rugged, waterproof case. You...

ENGINEERING · 18.05.2015 Designing a LiFePO4 Battery System Part 3 - System Design

2016-06-30 Update: As Jim pointed out in the comments - and which was meanwhile confirmed by Balmar support - the Digital Duo is not a DC/DC charger, it is rather a switching device which will not step up voltage and hence lead to undercharging the starter battery. This device was replaced by a Sterling Pro Charge B BBW 1212 (more or less a drop-in-replacement). 2019-12-13 Update: Today I would choose the smallest Victron "Orion-Tr Smart DC-DC Charger Isolated" charger. Advantages: much smaller...

ENGINEERING · 16.05.2015 Designing a LiFePO4 Battery System Part 2 - Battery Management System Module

Although LiFePO4 batteries are quite forgiving in most normal operating conditions, they are very sensitive to overcharging and over-discharging. Even one single mistreatment can damage the cells permanently, reducing capacity significantly or even destroying them. In order to prevent damage to the cells, a protective device is needed that permanently monitors the cells and takes action if dangerous operating conditions are detected. Possible actions range from alarms to shutting off charging...

ENGINEERING · 15.05.2015 Designing a LiFePO4 Battery System Part 1 - LiFePO4 Cells

The core of our future energy management solution will be the service battery bank, of course. After some research I found that the Chinese company Winston was producing batteries well suited for boating purposes. The battery chemistry of Winston cells has been improved by adding Yttrium to the mix. This results in an increased life time of the cells and also improves resiliency against low temperatures. While traditional LiFePO4 cells may not be used (charged or discharged) below 0 °C, this...

ENGINEERING · 04.05.2015 Energy Management Part 3 - Charging Sources Overview

ENGINEERING · 03.05.2015 Energy Management Part 2 - Batteries

Batteries form the heart of a cruising boat energy management solution. Choosing the right battery type can help a lot in increasing the overall usability of the system. When planning for a proper solution one crucial question about the storage technology is the battery choice. Our used Beneteau Sense 43 came equipped with four 100 Ah lead acid batteries as house bank, 90 Ah starter battery and traditional basic charging equipment: stock Hitachi alternator, two Cristec OEM chargers in parallel,...

ENGINEERING · 01.05.2015 Energy Management Part 1 - Consumption and "Use Cases"

A reliable and continuous supply of electric energy is not only necessary for convenience reasons (although it is nice to always have a cold fridge...) but it is actually a critical requirement to assure safety of boat and crew when cruising. Navigation lights, instruments, positioning devices and communication do not work without electricity. Check out discussion forums, magazines, books or simply talk to people who live on their boat. It's a common theme - many cruisers struggle with proper...

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS   ·   23.03.2015 Gesucht, gefunden

Wir hatten auf der "Boot" unter anderem die Gelegenheit, eine Beneteau Sense 55 zu besichtigen - die von uns ins Auge gefasste Sense 43 war leider nicht ausgestellt. Bei der Besichtigung waren wir vom Gesamtkonzept der Sense-Reihe ziemlich angetan, so dass wir konkret nach gebrauchten Sense 43 suchten. Es gab einige am Markt, darunter zwei Modelle in der Nähe von Barcelona. Kurzerhand hatten wir mit beiden Anbietern Kontakt aufgenommen, wir überlegten, beide an einem Wochenende zu...

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 20.01.2015 Blauwasserseminar 2015 und Besuch der "Boot"

Der Besuch der "Boot" in Düsseldorf hat sich in diesem Jahr für uns doppelt gelohnt. An diesem Wochende (17./18.01.2015) nahmen wir an dem "Blauwasserseminar" teil, das wie in den Vorjahren von Judith und Sönke Roever organisiert wurde. Das Programm war dicht gepackt mit Vorträgen über alle Aspekte des Fahrtensegelns. Von der Auswahl des Boots, Ausrüstung, Rigg, Energiemanagement über Wetterkunde, Medizin und Proviantierung war eigentlich eigentlich alles abgedeckt, worüber man sich so...

CRUISE 2016/2017 PREPARATIONS · 27.09.2014 Ein Jahr Auszeit!

Wir segeln eigentlich noch gar nicht so lange, unsere erste Berührung mit dem Fahrtensegeln war 1999 mit einem einwöchigen Segeltörn von Elba nach Korsika und wieder zurück. Unser Freund Stefan hatte uns damals kurzfristig gefragt, ob wir nicht Lust hätten, da mitzumachen. Am Ende hatte uns der Urlaub so gut gefallen, dass wir das unbedingt wiederholen wollten. Es folgten (fast) jedes Jahr ein Segeltörn, meistens in die Karibik, gelegentlich auch im Mittelmeer. Die meisten Törns waren...